تفسیر کلی تست ترسیم آدمک
مقیاس تحول یافتگی در تست ترسیم آدمک ، امکان ارزشیابی سن عقلی ترسیم کننده را فراهم می کند . هم چنین بررسی مجموعه نقاشی و جزئیات آن ، کشف احساسات کودک ، مسائل عاطفی و حالات روانی وی را ممکن می کند . این جنبه فرافکن نقاشی آدمک را نمی توان نادیده گرفت حتی اگر امکان یک تشخیص مطلق را فراهم نکند ( برای دستیابی به یک تشخیص قابل اعتماد باید از فنون دیگر نیز استفاده کرد ) ، می تواند لااقل به یک ردیابی مفید و گاهی به یک پیش آگهی منجر می شود .
در این مقاله به بررسی تفسیر کلی تست ترسیم آدمک می پردازیم .
آدمک برای ترسیم کننده معرف چیست
برحسب نظر مک هوور و اغلب روانشناسان دیگر ، نقاشی معرف شخص نقاش است . هم چنین از دیدگاه اوبن ، نقاشی معرف شخصی است که بیش از هر کس دیگر ، مورد توجه نقاش است . بنابراین هنگامی که از کودک خواسته می شود که به ترسیم بپردازد معمولاً تصویری را که از خود دارد فرافکنی می کند ، اما گاهی نیز نقاشی وی معرف شخص دیگری است که مورد علاقه یا نفرت اوست ( مثلاً یکی از والدین ، پدر بزرگ یا مادر بزرگ یا معلم مدرسه و جز آن ) . حتی به هنگام فرافکنی در اشخاص دیگر ، بخشی از ادراک شکل شناختی و عاطفی ترسم کننده قابل مشاهده است . به طور کلی ، نقاشی یک شخص ، معرف بیان خویشتن در رابطه با محیط است ، آن چه بدین ترتیب بیان می گردد تصویر بدنی نامیده می شود . همان گونه که مک هوور بیان می کند اصل بنیادی که در زیر بنای نظریه تست ترسیم آدمک قرار دارد این است که شخصیت در خلاء تحول نمی یابد بلکه از راه حرکات ، احساسات و افکار یک فرد خاص متحول می شود و چون ارگانیزم با همه تنش های احشائی و عضلانی خود ، میدان مبارزات نیازها و فشارهای متعدد است می توان از آن در بررسی شخصیت استفاده کرد .
این تصویر بدنی یک تصویر مرکب است . وقتی از کسی خواسته می شود که به ترسیم یک شخص بپردازد ، نقاشی ناهشیارانه به همه تصاویر رجوع می کند که در ذهن وی وجود دارند . این تصاویر از ناهشیار جمعی و الگوهای فرهنگی که پاره ای از خصیصه ها را به سن و جنس نسبت می دهند و بین عناصر شکل شناختی و احساسات روابطی را ایجاد می کنند ناشی می شود (مثلاً هیکل درشت نشانه قدرت ، مشت گره کرده نشانه خشونت و ... ) .
علاوه بر این ادراک های درونی و پیرامونی نیز به ادراک های برونی تصویر انسانی افزوده می شوند و با پاره ای از اعضا بدن که جایگاه تثبیت های لیبیدویی زودرس هستند . همان گونه که بررسی های پزشکی روان – تنی نشان داده اند " یک زبان بدنی " وجود دارد . هیجان های شدید ( عشق یا کینه ، خشم یا ترس ) غالباً به صورت یک الگوی وضعی خاص ، تثبیت می گردند و همان طور که نقاشی کودکان معلول ، غالباً به باز پدیدآوری معلولیت خاص خود می پردازند ، نشان می دهد این الگو در نقاشی مشاهده می گردد . در بین همه دریافت های حسی ، با منشاء درونی یا بیرونی ، نقاش به گزینش می پردازد . وی دارای یک تصویر بدنی پنهان است که به هنگام ترسیم آدمک ، مانند آن چه در یک تصویر عکاسی مشاهده می شود ، آشکار می گردد ، به فعل در می آید و تثبیت می گردد .
سوالات متداول
1- آدمک برای ترسیم کننده معرف چیست؟
برحسب نظر مک هوور و اغلب روانشناسان دیگر ، نقاشی معرف شخص نقاش است که در متن مقاله شرح داده شده است.
2- آدمک برای ترسیم کننده معرف چیست؟
برحسب نظر مک هوور و اغلب روانشناسان دیگر ، نقاشی معرف شخص نقاش است که در متن مقاله شرح داده شده است.
3- مشت گره کرده در نقاشی نشانه چیست؟
در نقاشی آدمک کودکان مشت گره کرده نشانه خشونت درون کودک و یا خشم منفعل او است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.
نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد. |