حالت صورت آدمک در نقاشی
وقتی به بررسی یک ردیف نقاشی می پردازیم متوجه می شویم که پاره ای از آن ها واجد احساس اند و به نظر می رسد که آدمک ها می خواهند چیزی بگویند یا فکر و احساسی را نشان دهند . روانشناسان معمولاً در این مورد اتفاق نظر دارند که حالت صورت آدمک نشان دهنده بازخوردهای عمیق و احساسات خاص نقاش است ، در واقع به نظر می رسد که حالت آدمک با شدیدترین و عمیق ترین احساسات ترسیم کننده مرتبط است و حالتی را که کودک به آدمک می دهد می توان معرف بازخورد عاطفی وی و یا لااقل تجسم واقعی پاره ای از عمیق ترین احساسات او دانست .
در این مقاله به بررسی حالت صورت آدمک در نقاشی می پردازیم .
تفسیر حالت صورت آدمک در نقاشی
می توان دو مسئله را در باب تفسیر حالت صورت در نقاشی آدمک مطرح کرد :
آیا آزمایشگرهای متفاوت حالت آدمک را به گونه ای مشابه دریافت می کنند یا آن که به " فرافکنی " احساسات شخصی خود در نقاشی های مورد بررسی می پردازند ؟
آیا واقعاً حالتی که به آدمک داده شد با احساسات نقاش مطابقت دارد یا آن که بی مهارتی ترسیمی آزمودنی یا نقاش ، اتفاقاً چنین حالتی را به وجود آورده است ؟ در واقع به نظر مشکل می رسد که بدون در اختیار داشتن فنون ترسیمی مناسب بتوان هشیارانه و به طور ارادی به شخصیت آدمک ترسیم شده حالت خاصی ( مثلاً غم ، شادی و جز آن ) بخشید . در ادامه به پژوهشی که برای پاسخگوئی به این دو پرسش انجام شده ، اشاره می کنیم .
از دو روانشناس که دارای سوابق تحصیلی متفاوت بودند و دو سال سابقه همکاری با یکدیگر را داشتند ، خواسته شد که 40 نقاشی ( 20 نقاشی دختران بهنجار و 20 نقاشی دختران کودن ) را مورد مشاهده قرار دهند و هریک به طور جداگانه ، احساساتی را که از نظر آن ها به وسیله نقاشی ها بیان می شدند ، از زبان آدمک های ترسیم شده یادداشت کنند . روانشناس ها از توصیف های کودکان درباره نقاشی ها و هم چنین از پرونده روانشناختی آن ها هیچ گونه اطلاعی نداشتند .
سپس یاداشت های دو روانشناس با یکدیگر مقابله و به سه دسته تقسیم شد :
- توافق کامل بین دو روانشناس
- عدم توافق کامل بین دو روانشناس
- توافق نسبی بین دو روانشناس
در حد خطوط کلی ، از نظر دو روانشناس ، تفسیر نقاشی های کودکان بهنجار آسان تر از تفسیر نقاشی های کودکان کودن بوده است . چون علاوه بر آن که نگاه آدمک های کودکان بهنجار ، زنده تر ، گویا تر و مستقیم تر بوده اند ، نقاشی آن ها احساس تعادل و آرامشی را نیز القا می کرده که در نقاشی کودکان گروه دوم ، وجود نداشته است .
تفسیر های دو روانشناس در مورد ترسیم های دختران بهنجار ، غنی تر و ظریف تر بودند و در همه موارد با یکدیگر مطابقت داشتند . اما در مورد نقاشی دختران کودن ، 62 درصد مطابقت کامل ، 14 درصد عدم مطابقت کامل و 24 درصد مطابقت نسبی مشاهده شد . با تقسیم مطابقت های نسبی بین دسته اول و سوم ، به 74 درصد مطابقت کامل و 26 درصد عدم مطابقت کامل بین دو روانشناس دست یافتند . بیشترین عدم مطابقت در تفسیر نقاشی های که روانشناسان تفسیر آن ها را مشکل دانسته بودند مشاهده شد .
از سوی دیگر ، تفسیرهای دو روانشناس با نتایج آزمایش های دقیق روانشناختی که بیشتر انجام شده بودند مقابله شد نتایج این تحقیق نشان دادند که آدمک بیش از آن که معرف شخصیت جسمانی کودک ( آن چنان که در پرونده روانشناختی توصیف شده بود ) باشد ، شخصیت روانی وی را منعکس می کرد . چون هنگامی که تفسیر های دو روانشناس از مطابقت کامل برخوردار بودند ، رگه های خلقی توصیف شده توسط آن ها ، با نتایج گزارش روانشناختی که براساس تاریخچه زندگی کودک ، مشاهده رفتار و تست های فرافکن تهیه شده بودند ، مطابقت داشتند .
در صورت علاقه مندی به این مقاله می توانید باقی مقالات را در سایت هیوا مشاهده کنید و کانال تلگرام ما را دنبال کنید .
سوالات متداول
1- ✔️ آیا تفسیر نقاشی کودکان بهنجار ساده تر است یا کودکان عقب مانده ذهنی؟
✔️ آزمایشی که در متن مقاله بیان شده است نشان داد که تفسیر نقاشی کودکان بهنجار ساده تر بوده است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این آزمایش می توانید به متن مقاله مراجعه کنید.
2- ✔️ نقاشی آدمک کودکان بهنجار و عقب مانده ذهنی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
✔️ نقاشی آدمکی که توسط کودک بهنجار کشیده شود، چشم هایش گویا تر و مستقیم تر بوده و احساس تعادل بیشتری در نقاشی او وجود دارد. توضیحات تکمیلی در خصوص تفاوت نقاشی های افراد بهنجار و نابهنجار در متن مقاله بیان شده است.
3- ✔️ آدمک ترسیم شده بیشتر نشان دهنده شخصیت جسمانی کودک است یا شخصیت روانی او؟
✔️ همانطور که در متن مقاله توضیح داده شده ویژگی های آدمک ترسیم شده نشان دهنده شخصیت روانی کودک می باشد.
نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد. |